Video Cinematik Produk Sebagai Sarana Promosi Pada Kampoeng Batik Kauman

  • Anita Bawaiqki Wandanaya Universitas Raharja
  • Sri Mulyani Universitas Raharja
  • Dwi Ravie Aditya Universitas Raharja

Abstract

Promotion Recognizing goods or services is an activity that must be carried out in order to increase the business being developed today that competes with others. A kind of tourism place also needs to carry out publicity activities, especially Kampoeng Batik Kauman in promoting the tourism sector and its products in the form of Batik. This research has a problem, namely the tourist destination that has not been updated according to changes in the tourism area in the Pekalongan area, therefore a new promotional video must be made to match the changes in tourism. The benefit is to expand Kampoeng Batik Kauman to the people through this cinematic video. In this study also use the method of Observation, Interview, Literature Review, Media Design and KPM. The results of this research will be in the form of audio-visual cinematic form to attract viewers, tourists and potential buyers to buy Batik, visit and understand every process of batik making in Kampoeng Batik Pekalongan and find out the latest information on the development of batik culture. The application of this cinematic video will later be uploaded on Youtube.

Keywords—Tourism; Culture; Promotion

 

Promosi Mengenali barang atau servis merupakan aktivitas yang harus dilakukan guna meningkatkan usaha yang sedang dikembangkan saat ini yang bersaing dengan lainnya. Semacam tempat pariwisata juga perlu melakukan aktivitas publisitas, khususnya Kampoeng Batik Kauman dalam mempromosikan sektor pariwisata dan produknya yang berupa Batik. Penelitian ini memiliki masalah yakni tujuan darmawisata yang belum di perbaharui sesuai dengan perubahan kawasan turisme di daerah Pekalongan oleh karena itu mesti di buat video promosi terbaru yang cocok dengan perubahan turisme. Manfaatnya untuk memperluas Kampoeng Batik Kauman kepada rakyat melalui video cinematik ini. Dalam penelitian ini juga memanfaatkan methode Observation, Interview, literature Review, Perancangan Media dan KPM. Hasil dalam penelitian ini nantinya berupa audio visual berbentuk cinematik guna menarik penonton, wisatawan dan calon pembeli untuk membeli Batik, mengunjungi dan memahami setiap proses pembuatan batik di Kampoeng Batik Pekalongan serta mengetahui info terbaru perkembangan budaya batik. Penerapan video cinematic ini nantinya akan di upload pada Youtube.

Kata Kunci—Pariwisata; Kebudayaan; Promosi

Published
2022-02-07
How to Cite
Wandanaya, A., Mulyani, S., & Aditya, D. (2022). Video Cinematik Produk Sebagai Sarana Promosi Pada Kampoeng Batik Kauman. CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science), 8(1), 107-118. https://doi.org/https://doi.org/10.33050/cices.v8i1.2134
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)